Preventief borsten amputeren

Vandaag de hele dag in het nieuws gehoord dat uit onderzoek blijkt dat vrouwen onnodig borsten laten amputeren bij borstkanker.

Ik moet dan steeds weer aan haar denken, toen ze me vertelde dat ze 'haar vrouwelijke voorkant had laten verbouwen, dat schijnt beter te zijn'. Ik begreep dat destijds (2004/2005) niet, er was toch niks aan de hand. Later ontdekte ik dat er 'hormonale behandelingen' in het spel waren. Uit studies kwamen vermoedens naar voren kwamen die op gevaar en risico's wezen en dat daarom destijds gekozen is voor een preventieve operatie.

Oversteek locatie

Ik zie ze nog op een zaterdagmorgen, kort na de operatie, heel voorzichtig lopend de straat overstekend. Ik moest toen met mijn auto zelfs afremmen, zij heeft mij toen niet gezien. Ik moest er vandaag weer aan denken.